25 Mei 2008

Debator + Researcher = Debate Team

Berikut adalah cadangan peranan Researcher.

1. menyediakan fakta kes bersama-sama pendebat.
2.Save semua laman web yang berfakta didalam laptop masing2. Jangan delete sehingga habis pertandingan.
3. Fakta kes perlu dibuat dengan kemas dan tidak menggunakan singkatan bagi perkataan penting. Perkataan yang tidak penting seperti "Yang:yg" , "Apabila:apb" dsbnya.
4.Sebaik usul diumumkan, researcher perlulah memikirkan fakta kes yang sesuai terlebih dahulu yang "kena" dengan usul sambil berjalan menuju ke bilik persidangan.
5. sebaik tiba dibilik persidangan, jika team dalam site kerajaan, serahkan beg fakta kes kepada debator. diluar bilik kuarantin, sila cepat buka laptop masing-masing, buku atau majalah yang dirasakan ada fakta. Jika buku tersebut belum pernah dibaca, abaikan buku itu kerana anda hanya akan membuang masa.
6. Jika team dalam site pembangkang, anda buka fakta kes segera. Jangan bagi alasan anda sudah sorting fakta kes maka anda yakin tiada fakta kes yang dikehendaki didalam beg fakta kes. Anda mesti buka juga fakta kes. Cari satu persatu. perlahan-lahan... Pasti akan jumpa.
7. Jika tiada fakta kes, create satu fakta kes sendiri tetapi perlulah berpatutan dan tidak menyimpang daripada fakta yang sebenar. Serahkan segera kepada pendebat. Tidak kisahlah fakta itu merapuh, bagi je. Biar debator menilainya. Jika sesuai, debator akan gunakannya sebagai fakta kes dan edit sikit.
8. Researcher akan membawa semua fakta kes tidak kiralah kemana-manapun kecuali barang-barang peribadi pendebat. Rasionalnya, semasa saat genting, kadang-kadang debator akan mula gelabah dan mula lupa itu dan ini. Pernah wujud kejadian Fakta kes sebuah Universiti hilang.
9. Jangan beri komen negatif kepada pendebat sebaik tamat persidangan, komen untuk memperbetulkan kesilapan adalah dibolehkan. Ini kerana "rambut sama hitam hati lain-lain. Hubungan mesra diantara pendebat dan researcher adalah diperlukan... Siapalah pendebat tanpa researcher dan siapalah researcher tanpa pendebat. Kritikan semasa Post Moterm.
10. Hormati Pendebat.

Tiada ulasan: